dinsdag 7 april 2015

Kurkuma oogsten en planten in pot - Tante Tuut

Kurkuma zelf kweken
Nog vlug de kurkuma oogsten die ik vorig jaar in april heb geplant in pot vooraleer hij terug uit begint te schieten. Normaal gezien zou ik deze nog laten zitten tot na de zomer, maar ik zit zonder verse kurkuma en wil gezonde kurkuma melk maken. Dus dan toch maar even checken...

Kurkuma, turmeric, geelwortel, Indische saffraan of koenjit is de specerij die uit de wortel van de kurkuma (Curcuma longa) wordt gewonnen, alsook de kleurstof curcumine (E100) die men gebruikt om levensmiddelen te kleuren.

Hier zien jullie het resultaat van mijn oogst en hoe ik terug een aantal clusters plant in pot voor volgend jaar.

Het land waar de meeste kurkuma vandaan komt en die deze specerij al eeuwenlang gebruikt is ongetwijfeld India. Het is één van de belangrijke specerijen die men, samen met vele andere kruiden in de currypoeder terugvindt. Geelwortel geeft aan de gerechten een milde, bittere smaak en ze krijgen er een zonnige gele kleur van.

De specerij kurkuma is een zeer krachtige antioxidant, hij beschermt onze cellen tegen beschadiging en speelt een actieve rol om onze cellen en de celkern gezond te maken en deze ook zo te houden. Ook is men het erover eens dat het kankerremmende eigenschappen bezit, dus het is zeker aan te raden om geelwortel wat vaker in de keuken te gaan gebruiken.

In ieder geval, bij ons in de keuken zal je kurkuma altijd vinden als wortel of als poeder. Samen met look, versgemalen zwarte peper, zeezout en gember is het één van de belangrijkste ingrediënten in onze voeding. En nu ik mijn kurkumawortelen zelf kan oogsten, ben ik natuurlijk supercontent!

Hasta la proxima!






Geen opmerkingen: